https://islamansiklopedisi.org.tr/ibnus-sedid-kerimuddin
654’te (1256) doğdu. Aslen Kıptî hıristiyan bir aileye mensuptur. Aynı adı taşıyan yeğeninden ayrılması için Kerîmüddin el-Kebîr, yeğeni de Kerîmüddin es-Sagīr diye anılır. İbnü’s-Sedîd, Sultan II. Baybars zamanında kâtiplik görevine tayin edildikten (709/1310) sonra müslüman oldu ve Abdülkerîm adını aldı. Bu görevindeki başarısı dolayısıyla II. Baybars’ın değer verdiği devlet adamları arasına girdi ve kısa süre içinde hazineyle ilgili önemli bir görevin başına getirildi. Tahtını ikinci defa terketmek zorunda kalan eski sultan el-Melikü’n-Nâsır Muhammed b. Kalavun’la ilgili ödemeler de onun sorumluluğu altındaydı. Bu dönemde ödemeler konusunda cimri davranması yüzünden el-Melikü’n-Nâsır’ın düşmanlığını üzerine çekti. Bundan dolayı II. Baybars’ın tahtı bırakmasının ardından üçüncü defa Memlük tahtına oturan el-Melikü’n-Nâsır’ın takibinden kurtulmak için bir süre gizlenmek zorunda kaldı. Nüfuzlu bazı emîrlerin araya girmesiyle sultanın huzuruna çıktı ve affedilmesini sağladı. Kısa bir müddet sonra sultanın güvenini kazanarak “nâzırü’l-hâs” tayin edildi. Safedî, Muhammed b. Kalavun tarafından ihdas edilen bu göreve ilk defa İbnü’s-Sedîd’in getirildiğini söyler. Ona göre nâzırü’l-hâs kâtiplerin üstünde ve vezir derecesinde idi (el-Vâfî, XIX, 98). Makrîzî ise bu görevin Fâtımîler zamanından beri mevcut olduğunu, ancak asıl önemini Memlükler döneminde bu tayinle kazandığını belirtir (el-Ḫıṭaṭ, II, 227).
Nâzırü’l-hâssın vazifesi sultanın mal varlığı ve özel hazinesiyle ilgili işleri yürütmekti. İbnü’s-Sedîd, bu görevi sırasında sultanın kendisine olan güvenini daha da güçlendirdi. Gerektiğinde her işine karışması sebebiyle el-Melikü’n-Nâsır’ın onun sağlığında devlet işlerinde yanlış yapmadığı kaydedilmektedir. Sultan, diğer devlet adamlarından farklı giyinmesine dahi izin vermişti. Mansûriyye Hastahanesi, Emîr Cemâleddin Medresesi, İbn Tolun Camii vakıflarının idaresi de İbnü’s-Sedîd’in uhdesinde bulunuyordu. el-Melikü’n-Nâsır’ın hanımı Togay Hatun hacca giderken ona refakat etti.
Ancak saray ricâli arasındaki kıskançlıklar İbnü’s-Sedîd’in gözden düşmesine sebep oldu. Muhalifleri harcamalarını israf ve suistimal gibi göstererek onun aleyhine bir kampanya başlattılar. Bunun etkisinde kalan sultan, Dımaşk seyahatine çıkmak üzere hazırlık yapan İbnü’s-Sedîd’i, oğlu Alemüddin Abdullah ve yeğeni nâzırü’d-devle Kerîmüddin Ekrem es-Sagīr ile birlikte tutuklattı (6 Cemâziyelevvel 723 / 13 Mayıs 1323) ve bütün mal varlığına el koydurdu. Bu sırada, büyük miktarlara ulaşan servetinin sultana ait olduğu kendisine kabul ettirildi ve bunun sonucu olarak bütün vakıfları da isimleri değiştirilerek sultanın vakfı sayıldı. Bir süre Karâfe’de kendisi için yaptırdığı türbede oturmaya mecbur edilen İbnü’s-Sedîd daha sonra Şevbek Kalesi’ne, oradan Kudüs’e ve ardından Yukarı Mısır’daki Asvan şehrine nakledildi. 23 Şevval 724’te (13 Ekim 1324) sarığıyla boğularak öldürülmüş bir halde bulundu. İntihar ettiği veya sultanın emriyle öldürülüp intihar süsü verildiği şeklinde farklı rivayetler nakledilmiştir.
İlme ve ilim adamlarına itibar eden İbnü’s-Sedîd imar işlerine de önem vermiş, arkasında önemli hayır eserleri bırakmıştır. Kahire’de Zerbiye mevkiinde yaptırdığı cami bunlardan biridir. Ayrıca Kahire’de bir hankah, Dımaşk’ta iki ve Kudüs’te bir cami yaptırmıştır. Remle’nin yollarını tamir ettirerek yol boyunca kuyular kazdırmış ve bu eserlerin her biri için vakıflar kurmuştu. Cömertliğiyle tanınan İbnü’s-Sedîd her yıl receb ayında borçluların borçlarını ödemeye çalışır, özellikle mahkûmların borçlarını öder, cezalarını affettirirdi. Bu davranışlarıyla halkın gönlünü kazanmıştı. Tutuklanmasından kısa bir süre önce yakalandığı bir hastalıktan kurtulduğu duyulunca Kahire’de âdeta bayram havası yaşanmış, halk binlerce mum yakarak şehri ışıklandırmış ve süslemişti.
BİBLİYOGRAFYA
İbnü’d-Devâdârî, Kenzü’d-dürer, IX, 310-312, 314-315.
Safedî, el-Vâfî, XIX, 97-102.
a.mlf., Aʿyânü’l-ʿaṣr (nşr. Fuat Sezgin), Frankfurt am Main 1410/1990, II, 112-117.
Kütübî, Fevâtü’l-Vefeyât, II, 377-383.
İbn Kesîr, el-Bidâye, XIV, 86, 88, 90, 98, 105, 111, 116.
İbn Habîb el-Halebî, Teẕkiretü’n-nebîh fî eyyâmi’l-Manṣûr ve benîh (nşr. Muhammed Muhammed Emîn), Kahire 1982, II, 133.
Makrîzî, es-Sülûk (Ziyâde), s. 243-248, 259.
a.mlf., el-Ḫıṭaṭ, II, 59, 66-68, 131, 164, 186, 225, 227, 425-426, 514-516.
İbn Hacer, ed-Dürerü’l-kâmine, III, 15-18.
İbn Tağrîberdî, en-Nücûmü’z-zâhire, IX, 75-77.
a.mlf., el-Menhelü’ṣ-ṣâfî, II, 34-36; VII, 345-350.
a.mlf., ed-Delîlü’ş-Şâfî (nşr. Fehîm M. Şeltût), Kahire 1399/1979, I, 426.
İbnü’l-İmâd, Şeẕerât, VI, 63.
Ziriklî, el-Aʿlâm, IV, 180.
H. Sauvaire, “Description de Damas”, JA, 9. series: VII (1896), s. 231, 267-268.
W. M. Brinner, “Ibn al-Sedīd”, EI2 (Fr.), III, 947-948.